100 let vozů Škoda

01. 08. 2018


Druhá polovina 30. let byla pro značku Škoda úspěšná. V roce 1938 továrna zaměstnávala již 5 642 lidí a denní produkce se pohybovala kolem 35 vozů. Ve třísměnném provozu se dařilo kapacitu výroby zvýšit na cca 95 ks.

​ŠKODA V LETECH 1938 – 1964

 
  • 9. 5. 1945   Bombardování závodu v Mladé Boleslavi
  • 1945 – 1946   Rekonstrukce a obnova výroby závodu v Mladé Boleslavi
  • 1945   Znárodnění průmyslu
  • březen 1946   Vznik AZNP: Automobilové závody národní podnik (se zpětnou platností od 1. 1. 1946)
  • 1952   První automobily s celokovovou karoserií, konkrétně vozy Š 1200 a Š 1201
  • 1959   Začátek výroby automobilů Š Octavia a Š Felicia
  • 1959 – 1964   Stavba tzv. nového závodu v Mladé Boleslavi pro výrobu nového typu automobilu
  • 1964   Š 1000 MB Samonosná karoserie, motor vzadu, blok motoru vyroben tlakovým litím hliníku

2. světová válka

Po okupaci ČSR hitlerovským Německem byla automobilka v srpnu 1939 začleněna do Reichswerke Hermann-Göring A. G. (oficiální název Reichswerke AG für Erzbergbau und Eisenhütten „Hermann Göring“). Vedení továrny se snažilo zajistit plnou zaměstnanost a zamezit odvodům dělníků na práci do Říše. Trh s osobními automobily se zcela rozpadl.

Poválečné období

Základem poválečné výroby se stal typ Š-1101, což byl zásadně inovovaný Popular. Na výrobním programu se začal projevovat sílící vliv komunistů. Mezi léty 1960 až 1964 v Boleslavi vznikla zcela nová továrna, která svou úrovní snesla srovnání s jakoukoliv západní konkurencí. Závod zaujímal plochu 800 tisíc m2 a zajišťoval uzavřený výrobní cyklus s plánovanou denní produkcí 600 vozidel (kapacita původních linek byla max. 120 Octavií denně).

Technologický pokrok

 Provozy lisoven, svařoven, montáže, zkušebny a další pracoviště měly to nejmodernější vybavení, vznikly produktivní kovárna a slévárny hliníku a litiny. Vysokou úroveň zaznamenaly technologie povrchových úprav. Výsledkem technické vyspělosti se stalo představení nového vozu Škoda 1000 MB v roce 1964. Jednalo se o skutečně zdařilý automobil plně na úrovni své doby. Zájem byl obrovský.